Cultuurevenement 2: Onderwijscafé AI - Barend Last
Hey heyy, in dit blogbericht wil ik jullie wat meer vertellen over een cultuurevenement waar ik naartoe ben gegaan. Zoals sommigen onder jullie weten, organiseren ze op onze school ‘onderwijscafés’. Wel, ik ben dit jaar voor de eerste keer naar zo’n ‘café’ geweest. De titel was ‘Artificiële intelligentie (AI)’. Dat klinkt interessant, niet?
De lezing werd gegeven door Barend Last (1986). Hij is begonnen als leerkracht in het basisonderwijs. Ondertussen is hij spreker, onderwijsmaker en docent op het gebied van blended learning, AI, didactiek, onderwijsbeleid- en ontwerp. Daarnaast is Last auteur van zowel kinderboeken als boeken voor volwassenen. Zijn bekendste werken zijn ‘Gif in het Dierenrijk (2022)’ en ‘Chatten met Napoleon (2024)’.
Met een micro en een presentatie van 76 slides stond Last in onze refter zijn uitleg te doen. Wie wordt er vervangen? Waarom ‘moeten’ we iets met (gen) AI? Wat is de beste keuze? Wat is (generatieve) AI (niet)? Waar liggen de risico’s? Ongelijkheid? Privacy? Copyright? Milieu impact? Er zijn ook veel voordelen, maar hoe dan?
Op alle bovenstaande vragen (en nog veel meer) hebben we antwoorden gekregen. Ik zal kort de interessantste (voor mij dan toch) bevindingen met jullie delen.
We kunnen niet meer zonder AI. Bedrijven zetten er vol op in en ook in de zorg is AI al lang en breed binnengedrongen. Uit onderzoek blijkt zelfs dat een diagnose stellen het beste gebeurt door AI. Nee, niet door dokters. En nee, ook niet door dokters in combinatie met AI.
In ons dagelijks leven maken we meer gebruik van AI dan we beseffen. Althans, ik maak meer gebruik van AI dan ik besefte. Slimme klimaatregeling, de digitale assistentie van iPhone (of andere smartphones), ‘zelfrijdende’ stofzuigers, horloges, automatische vertalingen ... Het valt je misschien op dat we bij veel ‘routines’ gebruik maken van AI.
Wat me erg opviel was dat AI gebruik maakt van stereotypen. Als je zegt: “Ik wil graag zien een CEO van een groot bedrijf”, dan krijg je iets oudere mannen met een maatpak te zien. Ook bij het vertalen van zinnen valt AI terug op stereotypen (zie de afbeelding hiernaast).
Het is belangrijk om AI op een juiste manier te gebruiken. Neem niet zomaar een tekst geschreven door ChatGPT over. Ga op zoek naar informatie om de inhoud van de tekst te bevestigen. Lees de teksten altijd na. Gebruik de teksten ter inspiratie. Maar let altijd op voor de gevaren van AI.
Zelf maak ik regelmatig gebruik van AI. Dit doe ik zowel onbewust als bewust. ChatGPT en Perplexity zijn geen onbekend terrein meer voor mij. Ik let wel op hoe ik deze AI gebruik. Mijn teksten schrijf ik zelf, dus ja, ook al mijn blogberichten zijn zelf geschreven. Ik haal wel inspiratie uit de input van AI en ik controleer mijn teksten op fouten.
Door stage te doen, ben ik tot de ontdekking gekomen dat leerlingen in het middelbaar zeer veel gebruik maken van AI. Gewoon iets opzoeken in Google is te veel werk. Maar eerst ChatGPT opzoeken en dan dezelfde vraag aan de AI stellen die ze ook in Google zouden kunnen ingeven, is voor hen geen probleem.
We kunnen moeilijk verbieden dat onze leerlingen AI gebruiken, maar we kunnen er wel op letten wanneer en waarvoor ze het kunnen toepassen. Ook denk ik dat we leerlingen bewust moeten maken van de gevaren/fouten van bijvoorbeeld ChatGPT. Voor mij, als leerkracht Nederlands, is het nog altijd belangrijk dat jongeren zelf teksten kunnen schrijven. Ze gaan hun sollicitatiebrief toch ook niet via ChatGPT laten creëren en dan niet weten wat ze moeten zeggen op een sollicitatiegesprek, wel?
In mijn lessen ga ik zeker tijd maken om aan de slag te gaan met AI. Op die manier leren leerlingen er op een correcte manier mee omgaan. Ze leren wanneer ze het best wel en niet hanteren.
Wat vind jij van het gebruik van AI in het onderwijs? Maak jij veel gebruik van AI?
Eline
Reacties
Een reactie posten