Cultuurevenement 1: De Schrijfwijzen
Hey heyy, dit jaar heb ik opnieuw meegedaan aan 'De Schrijfwijzen'. Ben je benieuwd hoe het verlopen is? Lees dan zeker verder!
‘De Schrijfwijzen’ is een dictee georganiseerd door Creatief Schrijven vzw. Op hetzelfde moment, dit jaar 4 oktober om 20u, nemen taalliefhebbers in meer dan 100 bibliotheken in heel Vlaanderen en Brussel deel aan het dictee. Er worden drie rondes gespeeld en de uiteindelijke winnaar doet mee aan de grote finale. Ik kan jullie al verklappen dat ik dit jaar niet de winnaar was ...
Vorig jaar had ik me vrij last minute ingeschreven. Gelukkig was ik dit jaar beter voorbereid. Vanaf het moment dat ik wist wanneer het dictee plaatsvond, heb ik me ingeschreven. Ook deze editie nam ik deel in de bib van Beerse. Ook deze editie was het een opluchting toen ik een aantal bekende gezichten zag. Ja, ik moet eerlijk toegeven, ik had weer een kleine portie stress bij.
De tekst die dit jaar geselecteerd werd, was ‘Een sleutel naar het onbekende’ geschreven door de 17-jarige Felicia Boeckx. Ja, je leest het goed: zeventien jaar oud. Het verrast me een beetje hoe ze op zo’n jonge leeftijd zo’n prachtig verhaal heeft geschreven.
Tijdens de eerste ronde werd een gedeelte van de tekst voorgelezen. Ik ontdekte meteen dat er woorden in voorkwamen die ik, bij mijn weten, nog nooit heb moeten schrijven, zoals art-nouveauhuis. Hierdoor wist ik dat het moeilijk ging worden om de tekst foutloos over te schrijven. En ik had gelijk. Als ik goed geteld heb, heb ik evenveel fouten gemaakt als vorig jaar. Zeven om precies te zijn. Dit is dus geen verbetering, maar gelukkig ook geen verslechtering.
Dat maakte het natuurlijk moeilijker om een winnaar aan te duiden. Gelukkig hadden ze een oplossing gevonden. De persoon die het minste fouten had gemaakt tijdens de eerste ronde was de winnaar. Maar er was een probleem. Er waren drie personen met hetzelfde aantal fouten. Zij moesten de derde ronde spelen.
De derde ronde (de finale) bestond uit het correct spellen van woorden. Ergens ben ik heel blij dat ik deze ronde niet heb moeten spelen. Het zag er namelijk zeer ingewikkeld uit. In het begin waren het makkelijke woorden, maar ze werden steeds complexer. Ik heb veel respect voor de personen die deze ronde gespeeld hebben!
Er was een leuk nieuwtje dit jaar. We kregen de tekst mee naar huis. De moeilijke woorden uit ronde één en de woorden waar ik het over had bij ronde twee staan hierin aangeduid. Ook zijn er een aantal spellingtips aan toegevoegd. Ik vind het zeer fijn dat we op deze manier toch de, volledig correct geschreven, tekst hebben.
Volgens mij is het voor middelbare scholieren een leuke ervaring om dit evenement binnen de klas te brengen. Weliswaar met een andere, en misschien makkelijkere, tekst. Ik denk dat je hier als leerkracht de leerlingen veel mee kan bijleren.
Het was weeral een fantastische ervaring en ik ben zeker van plan om volgend jaar opnieuw mee te doen.
En jij? Doe jij volgend jaar ook mee?
Eline
Reacties
Een reactie posten